Hoeveel onrust?

Onrust ontstaat wanneer je op wilskracht doorgaat en onvoldoende je rustmomenten neemt. Je bent roofbouw aan het plegen doordat je ‘vergeet’ gas terug te nemen.

Lees meer hierover in deze blog: Wanneer stress te lang duurt geef je teveel gas en rem je te weinig 

Hoe kun je het gevoel van onrust verminderen?

Door deze oefening iedere dag een aantal keer te gaan doen.

Voordeel van deze oefening:

–       Piekeren kunnen stoppen

–       Onrust verlagen

–       Leren focussen

–       Even helemaal niets doen

 

Oefening

3 keer per dag ongeveer 3 minuten zodat je minder onrust gaat ervaren.

Zoek een plaats waar je in rust kunt zitten.

–       Ga met aandacht zitten op een stoel

–       Voeten naast elkaar op de grond

–       Rug tegen de rugleuning

–       Handen op je schoot of op de armleuning (indien aanwezig). Voel maar wat je prettig vindt

–       Doe de oefening zonder oordeel. Er is geen goed of fout

–       Wanneer er gedachten zijn dan zeg je daar JA tegen en ga door met deze oefening

 

Met aandacht oefenen

 

–       Ga met je aandacht naar je rug. Hoe zit je? Heeft je rug contact met de rugleuning? Wat voel je? Neem even de tijd om je rug goed te voelen.

 

Ga vervolgens met je aandacht naar

 

–       Je billen die rusten op de stoelzitting. Hoe zit je? Voel hoe je zit op de zitting? Neem even de tijd om te voelen dat je zit op je billen.

 

Ga vervolgens met je aandacht naar

 

–       Je linker been. Ga in volle aandacht je linker been langs. Eerst je bovenbeen, dan je knie, je onderbeen, enkel tot je aan de onderkant van je voet bent. Voel hoe je voet op de grond staat en neem even de tijd om je voet op de grond te voelen.

 

Ga vervolgens met je aandacht naar

 

–       Je rechter been. Ga in volle aandacht je rechter been langs. Eerst je bovenbeen, dan je knie, je onderbeen, enkel tot je aan de onderkant van je voet bent. Voel hoe je voet op de grond staat en neem even de tijd om je voet op de grond te voelen.

 

Je voelt beide voeten op de grond staan. Beweeg je tenen één voor één.

 

Geniet van de rust!

 

Deze oefening is om je te laten ervaren wat rust voor je kan doen. Het met aandacht zitten is een mogelijkheid om even tijd voor jezelf te creëren. Wanneer deze oefening je bevalt; er zijn vele cursussen waar je kunt leren ontspannen. Bijvoorbeeld: Mindfulness, mediteren, Yoga, Tai Chi… 
Door eerst een proefles te nemen kun je ontdekken wat het beste bij jou past. 
 
Heb je iets aan deze tip? Ga je het uitproberen? Je reactie kun je hieronder plaatsen.
 
Extra Tip:

Heb je de Burn-out Top 50 ingevuld? Deze is gratis en kun je iedere dag invullen zodat je steeds bewuster om leert gaan met stress. Tenslotte is stress gezond, behalve wanneer je continu doorgaat en geen herstelmomenten inbouwt.

Vraag meteen, na het invullen van de Burn-out Top 50 ,de waardevolle oefening voor stresspreventie en/of stressvermindering aan. Heel simpel door op de knop de drukken en je krijgt de benodigde informatie.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief ÉN

Ontvang 4 weken lang 14 tips voor stresspreventie en

het ebook "laat stress geen burn-out worden"

Je bent ingeschreven!