In mijn praktijk zie ik particuliere cliënten of cliënten die door hun leidinggevende of HRM-medewerker naar mij zijn doorverwezen. Ik heb zowel in de profit- als de non-profit sector gewerkt en dat helpt mij om de hulpvraag van cliënten snel te begrijpen. Het werk van iemand uit de zorg is anders dan van iemand die zich heeft gespecialiseerd in bijvoorbeeld ICT.

Voor mij maakt het niet uit, welke achtergrond of beroep iemand heeft. De hulpvragen hebben vele overeenkomsten, namelijk:

  • Ik werk ontzettend hard en het put mij uit.
  • Mijn leidinggevende geeft aan dat ik een perfectionist ben en ik weet niet hoe ik dat anders kan doen.
  • Ik neem juist zoveel werk mee naar huis zodat zij tevreden kunnen blijven.
  • Ik doe altijd zo mijn best en het wordt niet gezien. Mijn werk is niet meer leuk.
  • Communiceren met anderen is voor mij erg stressvol. Zij hebben altijd een weerwoord en ik weet niet hoe hier mee om te gaan. Ik lig daar vaak wakker van.
  • Er is weinig tijd om mijn werk goed te kunnen doen.

Dit zijn een aantal hulpvragen. De lijst is veel langer. Bij iedere hulpvraag ligt energieverlies op de loer. Er is iets waardoor iemand uitgeput raakt. Een trigger, een aanleiding en daar wordt op gereageerd met emoties die tot deze uitputting leiden. Het lichaam reageert alsof er een keuze gemaakt moet worden in ‘vechten, vluchten of bevriezen’. Spanning in het lichaam wordt opgebouwd, de concentratie is niet goed vast te houden, werk wordt gecheckt en nog eens een dubbelcheck, werk gaat mee naar huis, etc. In de zorg zie je vaak dat patiënten meer gaan bellen en jij loopt je longen uit je lijf.

Wanneer ik een intakegesprek heb gehad waarin de hulpvraag helder verwoord is, geef ik de eerste zelfhulp tips mee. Deze tips wil ik jou ook graag geven. Je kunt deze zelf gebruiken of aan je collega als suggestie aanbieden.

Zelfhulp tips

  • Sta ’s ochtends iets vroeger op zodat je rustig kunt douchen, ontbijten en naar je werk kunt gaan.
  • Observeer eens bij de overdracht of wanneer je achter je bureau gaat zitten, hoe je erbij zit. Is dit rustig of opgejaagd?
  • Kijk hoe de eerste paar uur ingepland zijn of gaan worden en hou je zoveel mogelijk aan deze planning. Heb je in deze planning ook tijd voor pauze meegenomen?
  • Als je loopt , let eens op iedere stap die je zet. Heel bewust! Wat verandert er aan je houding? Doe dit een paar dagen bewust en schrijf per dag op wat je opvalt.
  • Ga, tussen de middag, een heerlijke wandeling maken of luister naar je favoriete muziek. Neem echt rust zodat je bijtankt voor de middag.
  • Begin de middag weer met te kijken hoe je planning verloopt. Wat is urgentie en wat mag wachten.
  • Ben je gewend om je werk mee naar huis te nemen? Laat eens een keer je koffer op het werk staan of heb je ieder avond dienst/verantwoordelijkheid voor je werk?
  • Geniet bij thuiskomst van wat er is. Ook al is het drukte. Zeg daar JA tegen en observeer wat er is. Vraag of je 15 minuten even voor jezelf mag hebben zonder gestoord te worden. Kleed je in die tijd eventueel om of neem een douche. Die 15 minuten zijn voor jou om werk om te zetten naar privé.

 

voor website

 

Manage Vitaal, Karin de Smit

M: 06-13305447, E-mail: info@managevitaal.nl