Dé Tip

Een paar jaar geleden gebruikte ik dé tip om een burn-out te voorkomen. Een tip die mij op de been heeft gehouden voor meer balans tussen werk en privé.

Als mantelzorger voor mijn moeder was de combinatie tussen werk/privé en mantelzorger zijn niet altijd gemakkelijk.
Met tijde was ik alleen maar aan het rennen, vliegen, regelen en hield ik vele ballen in de lucht.

Ik verzon smoezen om maar door te kunnen blijven gaan en op de been te blijven.

Maar door deze tip hervond ik me weer. Zo goed zelfs dat ik vanaf dat moment heel goed voor mezelf ben blijven zorgen en tegenwoordig mijn ervaring en kennis, als spreker voor mantelzorg bijeenkomsten, inzet.

 

Wat was die tip nou?

De tip: ga je agenda opschonen. Schrappen, schrappen, schrappen. Wanneer je (over)vermoeid bent, ga je ook leuke afspraken schrappen. Plan je hele agenda opnieuw! Wat alleen maar door jou gedaan kan worden, dat zet je in de agenda.

Eerlijk zijn! Bij ieder punt stel je de vraag: ‘moet dat echt op dit tijdstip, op deze dag?’ Bij een ja mag het blijven staan, bij een nee maak je een nieuwe afspraak en plan je die afspraak ver vooruit. Natuurlijk kun je de afspraak ook helemaal afzeggen en aangeven dat je op een later moment (geef gerust aan dat dat een aantal weken, maanden kan duren) weer contact opneemt. Jij weet of de afspraak belangrijk is of kan wachten.

Als je dan toch lekker bezig bent, kijk eens of je kunt gaan delegeren. Kan een ander het gaan doen? Vraag familie, vrienden, kennissen, professionals…echt je zult versteld staan hoe graag anderen je willen ondersteunen.

 

Deze tip heeft mij veel gebracht.

Mijn agenda werd toentertijd leger en wanneer een nieuwe afspraak ingepland moest worden, stelde ik me de vraag ‘moet dit echt op zo’n korte termijn of kan het ook op een later moment? Is dit voor mij of zou iemand anders het ook kunnen doen?’

De vele ballen die ik in de lucht aan het houden was, werden vele malen minder. Ik had tijd om bij te tanken. Gedurende een aantal weken ging ik vroeg naar bed. In het begin soms al om 20.00 uur en na een paar dagen was 22.00 uur een mooi tijdstip om te gaan liggen.

Mijn weekenden waren voor ontspanning. Wandelen, naar de stad, korte bezoekjes of op de bank met een goed boek.

Niet doorvertellen hoor: ik had zelfs pyjamadagen. Niets hoefde dan. Alles ging in een rustig tempo. Zo nu en dan neem ik nog steeds zo’n pyjamadag. Echt een aanrader.

 

Waarom zou je het zo doen?

Het antwoord is simpel. Omdat:

1: je goed voor jezelf aan het zorgen bent

2: energie bij kunt tanken

3: je anderen de kans geeft iets voor je te kunnen betekenen

4: je niet uit wilt vallen

5: je niet zo eigenwijs bent om het allemaal alleen te willen doen

6: je een signaal afgeeft en daarmee anderen laat zien dat jouw planning iets brengt

Ik garandeer je dat er winst in zit om je op de eerste plaats te zetten.

 

Als jij uitvalt, wie heeft daar als eerste last van?

 

Veel succes met schrappen en opnieuw plannen.

 

Wil je weten hoe gestrest je bent?  De Burnout Top 50 Signalenlijst geeft je inzicht. Deze is gratis in te vullen.

 

Een reactie op deze blog is welkom.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief ÉN

Ontvang 4 weken lang 14 tips voor stresspreventie en

het ebook "laat stress geen burn-out worden"

Je bent ingeschreven!